חליל רועים

חליל דרוזי

אף פעם לא הייתי איזה מוזיקאי אך תמיד אהבתי לקשקש בחליל מפלסטיק שנשאר לי משיעורי מוזיקה של כיתה ד. מדי פעם ניסיתי לבנות חלילים מקנים ע"פ תמונות או מחיקוי חלילים קנויים מהמזרח הרחוק – אך כל הנשיפות היון לשווא, ולבסוף נאלצתי לחזור לטעמו המר של הלכה שנמרחה על החלילים מבמבוק שקניתי בשוק של דליית אל כרמל. יום קניות בחדרה הביא אותי לחנות האתיופית של אטלה שם ראיתי לראשונה את החליל האתיופי היפה בפשטותו ופניתילחברי גטה זמנה שכרועה באתיופיה היה מכין חלילים כאלה שננסה לשחזר את המלאכה .

לקח לי זמן לאזור אומץ ולנסות לבנות חליל משלי ואת האומץ קיבלתי ברגע שהחלטתי לוותר על חליל עם סולם צלילים מכוון ניזכרתי בשיר של רבי נחמן מברסלב - “דע לך שלכל רועה ורועה יש לו ניגון משלו "- וכנראה גם סולם משלו...

הצליל הנקי החליל הוביל אותי למעגל של למידה ועשייה שאת תוצאותיה אני מביא כאן לפניכם:

 

התחלתי בחליל האתיופי :

החליל הנו קנה הפתוח בצד אחד ועלו שורה של חורים שהראשון בהם הנו חור הנשיפה.לשם כך מצאתי קנה ישר ורחב על מנת לקבל צליל עמוק כמו שאני אוהב.

שברתי את המחיצות הפנימיות בעזרת ברזל בנין באורך המתאים .

ובעזרת שופין עגול (ניתן להשתמש בכל ברזל בקוטר המתאים) יצרתי החורים בקנה.

החור נשיפה הנו החלק שבו האוויר שאנו נושפים פוגש במחיצה בעלת זווית חדה שגורמת לאוויר לרטוט בקנה ובכך ליצור את הצליל של החליל.

חורי האצבעות  הם אלו שמאריכים ומקצרים את הדרך בה האוויר עובר בחליל ובכך משנים את הצליל בהתאם.

ומכאן ניגשתי לשרטט על החליל את מיקום החורים.

את פתח הנשיפה נציב בתחילת החליל ואת חורי האצבעות נציב במרחק נוח לידיים מפתח הנשיפה וסימנתי אותם אחד אחרי השני במרחקים שוויה הגדולים מרוחב אצבע (שישה במספר בחליל המסורתי).

על מנת ליצור סולם מדויק – אנו צריכים תבנית מוכנה של קוטר,אורך,ומרחקי אצבעות- אני עד כה לא קיבלתי מספיק ניסיון על מנת לבצע כוונון שכזה – אשמח לשתף פעולה אם יש מוזיקאי שמוכן לסייע בכך.

ומכאן עברתי לשלב המרגש שלקדיחת החורים לתוך העץ.

ניתן ליצור את החורים בעזרת סכין או מקדח אך הדרך האלגנטית והטובה ביותר הנה שריפה של החור.

לשלב זה נכין מקור אש,את השופין העגול,ומקום יציב להחזקת החליל ונתחיל לחמם את הברזל עד שיאדיםואז ניקח את החליל מקום היציב שהכנו מבעוד מועד ונניחתי את השופין עם טיפה לחץ על מנת שישרוף את

החורים- את החור נשיפה נעשתי בצורה אליפטית מעט ואת חורי אצבעות ניתן להגדיל על מנת לאפשר שליטה בחצאי טונים.

ועכשיו אחרי שננקתי את החליל מכל הלכלוך והשאריות סיבית שבתוכו אם במקל או בנייר שיוף יכולתילהתפנות לחלק החשוב ביותר בחליל שהוא יצירת הזווית בחור נשיפה.

אם אתם מנסים לבנות חליל בעקבותי סביר להניח כי כבר עכשיו תוכלו ליצור צליל נאה אך אם תיצרו זווית חדה בצד של החור הפונה לכיוון הנשיפה הצליל יהיה חלק וברור יותר ויהיה לכם יותר קל לשלוט באוקטבות השונות של החליל.

החליל האתיופי הנו מרשים ותענוג גדול לנגן עלו אך כמחנך חיפשתי משהוא שגם ילדים יוכלו לחלל בו בכיף.וכאן הטיול המשפחתי לפקיעין הפגיש אותי ביום סתווי וגשום במכורת הבוסתן עם צליל מוכר. 

 

זה היה חליל דרוזי עם פייה מקצה של קנה מגולף לרטיטה – הסבא העתיק של הקלרינט והסקסופון שבו התנודות של האוויר נוצרות מהלחץ של האוויר הנכנס לתוך הקנה והעלה שדוחף אותו שוב בחזה למטה .

חליל דרוזי

החליל הדרוזי מורכב משתי קנים האחד נותן צליל מונוטוני והשני נותן את הסולם .נאמר לי כי חליל זה נקנה בשפרעם אצל בעל מלאכה שטרם איתרתי.

את החיבור בין שני הקנים נעשה ע"י דונג דבורים-חומר שאינו זמין לי במיוחד.לכן אני בביתי אלתרתי חיבור מגולף שעושה את עבודה בצורה טובה למדי .

הפייה קלה מאוד להכנה .לוקחים קנה דק יחסית על מנת שנוכל ליצור ממנו עלה גמיש מספיק כדי שיוכל להתנדנד.

ניצור חריץ במרחק של 3-3.5 ס"מ מהקצה וניכנס בגילוף עם סכין דקה לאורך הקנה כמעט עד לקצה .

הכנת חליל

נרים את הלשונית מטע וננסה לנשוף (חזק) בד"כ יש צורך להוריד כמה שכבות בעדינות עם הסכיןמהלשונית על מנת שתקבל גמישות מספקת להפקת צליל נעים ללא מאמץ מיוחד.